Om oss
Norsk Gjenvinning er markedsleder på gjenvinning i det norske markedet og er representert i alle deler av verdikjeden.
Med verdensledende innsamlings- og gjenvinningsteknologi skaper vi nye råvarer med lavt klima- og naturavtrykk. Fra bruk og kast til bruk igjen, igjen og igjen.
Vi er en del av NG Group
Vi er en del av konsernet NG Group og inngår i en større familie. Konsernet er strukturert i seks ulike strategiske plattformer som alle har sine unike roller i forhold til vår felles visjon "Pioneering Circularity".
NG Group består av totalt 68 selskaper og er etablert i en rekke land, også utenfor Skandinavia. Norsk Gjenvinning er den største enheten i NG Group.
Nøkkeltall NG Group
- Omsetning: 8,2 milliarder NOK
- Antall ansatte: 2 300
- Volumer: 2 millioner tonn avfall
- Anlegg: 44
- Selskaper: 68
Nøkkeltall Norsk Gjenvinning
- Omsetning: 2,5 milliarder NOK
- Antall ansatte: 1 000
- Volumer: 1,5 millioner tonn avfall
- Produksjonsanlegg: 20
- Kjøretøy: 600
- Kunder: 45 000
Vår virksomhet startet som en liten skraphandler
Adolf Jahr startet i 1926 en liten skraphandler-virksomhet som etter hvert fikk navnet Aker Flaske- og Skraphandel.
Jahr-familien har utviklet og ekspandert virksomheten gjennom flere generasjoner. Nå, nesten 100 år senere, fortsetter vi i samme ånd med utvikling og vekst for å sikre sirkulære og framtidsrettede løsninger.
I 1991 skiftet virksomheten navn til Norsk Gjenvinning.
Vår visjon: Pioneering Circularity
Bruk- og kastsamfunnet har sporet helt av. Vi bruker 70 % mer råvarer enn kloden klarer å regenerere hvert år. Tenk deg en verden der alt brukes igjen. Det du kaster, skal ikke til en endestasjon, men til en sirkulær råvarefabrikk. Det er faktisk det vi jobber med hver eneste dag.
Vår misjon: IGJEN
Med verdensledende innsamlings- og gjenvinningsteknologi skaper vi nye råvarer med lavt klima- og naturavtrykk. I en evig sirkel. Slik får vi ikke bare avfallsproblemet til å forsvinne. Vi sørger for at det blir løsningen på framtidens ressursproblem. Fra bruk og kast til bruk igjen, igjen og igjen.
Dette er vår motivasjon og preger alt vi gjør: Prosessene våre, folka våre, produktene våre og til slutt resultatene våre.