Gå til hovedinnhold

Blybatterier/blyakkumulator

Blybatterier blir hovedsakelig brukt som startbatteri for kjøretøy. Disse batteriene gjenkjennes ved at de er svært tunge og at de vanligvis er merket med "Pb".

Blybatteri. Foto.

Litiumbatterier brukes stadig oftere som startbatteri i kjøretøy istedenfor blybatterier, derfor er det viktig at man sjekker merkingen godt.

Det er utrolig viktig å ikke blande inn andre batterityper (f.eks. litium-ion batterier) på pallene med blybatterier da friksjon vil kunne utløse brann og fare for eksplosjon.

  • Avfallsstoffnr.: 7092
  • EAL-kode: 160601
  • Forslag til UN-nr.: 2800 (våte, lekkasjefrie) eller 2794 (våte, fylt med syre)
  • Transportklassifisering: 8

Skal inneholde:

  • Blybatteri

Skal ikke inneholde:

  • Andre typer industribatteri
  • Oppladbare litiumbatterier
  • Engangs litiumbatterier
  • Andre type batterier
  • NiCd-batterier

Innsamling:

Stable maks tre i høyden på pall med isolerende palle-mellomlegg, med papplate eller isoporplate. Avslutningsvis pakkes pallene helst med plast, eventuelt pallekarmer slik at de kan transporteres på sikker måte.

Skadde blybatterier må tettes før de pakkes på pall for å unngå lekkasje av batterisyre. Hvis det ikke er mulig å tette lekkasjen kan blybatteriene plasseres i separate UN-godkjente plastbokser, med absorbent i bunnen.

Behandling:

Batteriene blir fraktet til eget anlegg for sortering og omlasting, før de leveres videre til godkjente behandlingsanlegg. Der blir de sortert etter type og innhold av tungmetaller, og sendes videre til behandling, materialgjenvinning eller destruksjon.

Gjenvinning:

Blybatterier kvernes og batterisyren dreneres av. Blyet blir raffinert og smeltet om, plasten resirkuleres og syren blir renset til ombruk av f.eks. ny batterisyre.

Avvik:

Dersom avfallet er ufullstendig sortert, vil dette medføre høyere kostnader både med hensyn til sortering, deklarering og destruksjon.

SAP: X
Versjonsdato: 17.01.2025